Projekty edukacyjne
Dzielnicowy Tydzień Żywność Zdrowie
Dnia 29 października 2019r w ramach obchodów Dzielnicowego Tygodnia Żywność Zdrowie zostaliśmy zaproszeni przez Szkołę Podstawową nr 87 do udziału w Warsztatach Kulinarnych. Naszą szkołę reprezentowała 5 – osobowa drużyna z klasy 6d. Konkurencja była duża. Młodzi kucharze mieli przygotować smaczną, atrakcyjną i zdrową potrawę w ciągu 30 minut. Należało omówić przepis, przedstawić walory smakowe oraz zasady higieny i bezpieczeństwa w kuchni. Nasi uczniowie zrobili bardzo wartościową sałatkę i zdobyli tytuł Szkolnych Mistrzów Kuchni! Wygrali piękne fartuchy i otrzymali dyplomy.
Na sukces dla szkoły zapracowali:
Marta Antoniewicz, Jakub Dembiński, Julia Poniatowska, Andrii Melnyk i Maja Żebrowska.
Gratulujemy!!!
Innowacja pedagogiczna
„CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”
ogólnopolski projekt edukacyjny
wspierający rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas 0-III
Innowacja przeprowadzona zostanie na następujących zasadach:
Rodzaj innowacji: programowo – metodyczna
Program innowacyjny przeprowadzony zostanie w klasach 0-3 Szkoły Podstawowej nr 88 w Warszawie.
W innowacji wezmą udział wszyscy uczniowie tych klas.
Innowacja pedagogiczna realizowana będzie od 2 września 2019r. do 31 maja 2020r.
Projekt realizowany będzie w czasie: od 1 października 2019r. do 30 kwietnia 2020r.
I. Opis zasadności wprowadzenia innowacji
W dobie dzisiejszych czasów, gdzie prym wiodą gry komputerowe i smartfony, bardzo ciężko jest zachęcić dzieci do czytania książek, a tym bardziej lektur.
Aby zminimalizować problem i zainspirować dzieci do czytania od października 2019 r. wprowadzamy do klas 0-3 projekt edukacyjny autorstwa Honoraty Szaneckiej, upowszechniający czytelnictwo wśród uczniów klas I-III, którego założeniem jest zachęcenie dzieci do czytania książek poprzez aktywną działalność edukacyjną.
II. Cele innowacji
Cele ogólne:
- rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
- rozwijanie aktywności czytelniczej,
- doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
- zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
- integracja zespołu klasowego,
- współpraca nauczyciela i uczniów z placówkami oświatowymi z terenu całego kraju i zagranicznymi szkołami polonijnymi poprzez wspólną wymianę doświadczeń na stronie projektu.
III. Zasada innowacji
Innowacja pedagogiczna odbywać się będzie od 2 września 2019r. do 31 maja 2020r.
Projekt realizowany będzie od 1 października 2019 roku do 30 kwietnia 2020 roku przez jedną, godzinę lekcyjną w tygodniu podczas zajęć edukacji wczesnoszkolnej.
Projekt składać się będzie z trzech MODUŁÓW:
I MODUŁ – od 01.10.2019r. do 31.12.2019r. – FIKUŚNE LEKTURKI SPOD CHMURKI
II MODUŁ – od 01.01.2020r. do 29.02.2020r. – ZWIERZĘCE LEKTURKI SPOD CHMURKI
III MODUŁ – 01.03.2020r. do 30.04.2020r. – POLSKIE LEKTURKI SPOD CHMURKI
Udział w projekcie jest BEZPŁATNY.
IV. Ewaluacja programu
Narzędzia ewaluacyjne:
- Lekturnik dla każdego ucznia z umieszczoną w niej kartą samooceny po każdym module i na zakończenie,
- ankieta dla rodziców po zakończonym projekcie.
Szczegółowa analiza wyników ankiety oraz kart samooceny uczniów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej grupie. Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu końcowym oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.
Projekt warsztatów językowych EuroWeek
W dniach 15-19 września 2019 roku odbył się obóz językowy części uczniów klasy 8A oraz 8B pod opieką współorganizatora Jacka Biskupskiego oraz Małgorzaty Eciak. Pojechaliśmy do Kotliny Kłodzkiej, gdzie w miejscowości Różanka położonej przy granicy Czechami uczestniczyliśmy w intensywnych warsztatach językowych Fundacji EuroWeek. Zajęcia prowadzili doświadczeni wolontariusze z czterech kontynentów świata wraz z nauczycielami.
Program edukacyjny umożliwił doskonalenie umiejętności językowych w zakresie języka angielskiego oraz kształtowanie zdolności przywódczych uczestników. Ponadto codziennie rozwijał inteligencję, tak potrzebną uczniom w szybko zmieniającym się świecie, uczył wielokulturowości, komunikacji społecznej. Dzieci współtworzyły warsztaty i zadania z zakresu rozwiązywania problemów, zarządzania grupą, kreatywności, zarządzania projektami, debat, uchodźstwa, stereotypów, porównań tematycznych i wielu, wielu innych.
Zgodnie z oczekiwanym efektem po zakończeniu działań uczniowie zwiększyli płynność konwersacji w języku angielskim oraz nabyli zdolności do krytycznego myślenia i otwartości, pozwalające na analizę pozyskanych informacji. Dodatkowo, podczas wyjazdu mogliśmy poznać i cieszyć się z przepięknej natury odkrywanej na wycieczkach do Międzygórza oraz Republiki Czeskiej.
PROJEKT eTwinning
W lutym, marcu oraz kwietniu 2019 roku nasza szkoła realizowała projekt eTwinning pod tytułem „Easter traditions, food, recipes exchange and the best painted Easter eggs” dotyczący tradycji i zwyczajów Świąt Wielkanocych w wybranych krajach Unii Europejskiej. Uzyskaliśmy możliwość współpracy ze szkołami w Republice Czeskiej, Rumunii oraz Grecji. W realizację projektu zaangażowali się nauczyciele języka angielskiego wraz z uczniami. Uczniowie korzystali z nowo zakupionych przez szkołę tabletów oraz aplikacji pomocnych w prezentacji treści swojej pracy w formie cyfrowej. Jako nauczyciele cieszymy się wszyscy, że dzieci mogły samodzielnie szukać informacji, uczyć się nowych słów i zwrotów oraz bezpośrednio komunikować się z rówieśnikami– partnerami w projekcie.
PROGRAM EUROPEJSKIEGO TYGODNIA ŚWIADOMOŚCI DYSLEKSJI
MOTYWACJA W DYSLEKSJI – NASZE MOCNE STRONY
W dniach 08.10.2018 r. – 12.10.2018 r. w naszej szkole odbędzie się Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji. W ramach tego wydarzenia uczniowie i rodzice będą mieli możliwość uczestniczyć w różnorodnych akcjach i formach zajęć.
Co się będzie działo?
- Akcja czytelnicza „Moja ulubiona książka”- przez cały tydzień pod zegarem będzie umieszczona skrzynka, do której uczniowie mogą wrzucać karteczki z ulubionymi tytułami książek.
- Konkurs ortograficzny „Mistrz klasowy”- odbędzie się w klasach trzecich.
- Konkurs czytelniczo – plastyczny – ilustracje do wybranych utworów współczesnych autorów – klasy „0” i klasy pierwsze
- Tworzenie rymowanek ortograficznych – klasy drugie.
- „Ortografia na ścianach” – klasy drugie i trzecie.
- Słowniki ortograficzne wykonane przez dzieci – klasy piąte.
- Konkurs „Czytanie ze zrozumieniem”- klasy trzecie.
- 10.2018 r. w godzinach 16:30 – 17:30 odbędą się na terenie szkoły konsultacje dla rodziców – w ramach Otwartych Gabinetów Specjalistów.
Dowiedzą się Państwo:
– jak rozpoznać pierwsze niepokojące sygnały, które mogą świadczyć o potrzebie usprawnienia pewnych funkcji psychomotorycznych;
– kiedy udać się na pogłębioną diagnozę;
– jak skutecznie wspierać rozwój dziecka w domu – prezentacja gier i zabaw dydaktycznych z zakresu terapii logopedycznej i pedagogicznej.
Czekamy na Państwa na korytarzu, na parterze.
Serdecznie zapraszamy
Zespół specjalistów pomocy
psychologiczno – pedagogicznej SP 88
PROJEKT „OSOBNO RÓŻNI, RAZEM WYJĄTKOWI”
Obecnie coraz częściej, w ramach edukacji szkolnej i szeroko pojętej oświaty, poruszana jest kwestia edukacji wielokulturowej.
Edukacja wielokulturowa zwraca szczególną uwagę na to, że wszyscy ludzie są kulturowo, społecznie, językowo umiejscowieni, głównie poprzez wpływ kultury, w jakiej się urodzili. Współczesny uczeń, który coraz częściej spotyka się z wielokulturowością, musi zatem od początku swojej edukacji znać pojęcie tolerancji, wiedzieć, że każdy jest tak samo ważny, że nie ma lepszych lub gorszych ludzi. W duchu takiej idei powstał projekt „Osobno różni, razem wyjątkowi”.
Projekt został stworzony w odpowiedzi na realne potrzeby placówki, która jest szkołą wielokulturową – oprócz Polaków uczęszcza do niej ok. 20% uczniów pochodzenia: wietnamskiego, ukraińskiego, białoruskiego. Są też dzieci z: Chin, Malezji i Turcji. Mimo, że dzieci cudzoziemskie stanowią sporą grupę szkolnej społeczności, polscy uczniowie mieli niewielką wiedzę na temat krajów pochodzenia swoich cudzoziemskich kolegów.
Działania związane z realizacją programu zostały zaplanowane w taki sposób, aby wszyscy uczniowie szkoły mogli zobaczyć piękno i bogactwo krajów, z których pochodzą ich rówieśnicy, poznać tradycje i kulturę swoich kolegów
i koleżanek, jak również poszukać tego, co może łączyć i tym samym tworzyć nową, zupełnie innowacyjną jakość.
Adresatami projektu byli uczniowie obydwu etapów edukacji, ich rodzice
i społeczność lokalna.
Cel ogólny projektu:
- pobudzenie ciekawości oraz zwiększenie wiedzy uczniów w zakresie różnorodności kulturowej szkoły.
Cele szczegółowe:
- asymilowanie mniejszości kulturowych z uczniami polskimi;
- wychowanie w duchu tolerancji i wzajemnego szacunku;
- dostrzeganie, rozróżnianie i rozumienie odmienności kulturowych oraz własnej godności i wartości w kontaktach z innymi;
- wzmacnianie wzajemnych stosunków między uczniami polskimi
a cudzoziemskimi; - poznanie innej kultury;
- integracja ze środowiskiem rówieśniczym;
- przeciwdziałanie i sprzeciw wobec takich zjawisk społecznych jak: rasizm, przesąd, dyskryminacja.
W ramach projektu zrealizowane zostały następujące działania:
- cykliczne wycieczki uczniów do Warszawskiego Centrum Wielokulturowego;
- przygotowanie przez uczniów klas 4-7 prezentacji multimedialnych dotyczących: położenia geograficznego krajów, z których pochodzą uczniowie cudzoziemscy, ludności, religii, kultury, świąt i symboli narodowych, zabytków, edukacji, podstawowych zwrotów grzecznościowych w danym języku;
- przygotowanie przez uczniów i ich rodziców nazw sal lekcyjnych w różnych językach;
- pokaz mody w strojach narodowych uczniów cudzoziemskich;
- nauka piosenki w języku wietnamskim uczniów klasy „0” i edukacji wczesnoszkolnej;
- recytacja wierszy w różnych językach i pokaz tańca na Pikniku Naukowo-Sportowym;
- przygotowanie kącików kulinarnych przez społeczność wietnamską, białoruską, ukraińską i polską z tradycyjnymi, regionalnymi potrawami;
- wystawa pamiątek związanych z tradycją, religią i kulturą dzieci z rodzin cudzoziemskich;
- nauka jedzenia pałeczkami i sztuka parzenia herbaty;
- konkurs wiedzy na temat znajomości wybranych kultur.
Ewaluacja
Ewaluacja projektu dokonana została w oparciu o obserwacje pracy
i zaangażowania uczniów, analizę odpowiedzi na pytania konkursowe oraz rozmowy z uczniami i ich rodzicami.
Efekty podjętych działań:
- większa integracja społeczności szkolnej i klasowej;
- wzrost zainteresowania uczniów kulturą i tradycją cudzoziemskich kolegów;
- nabycie przez uczniów umiejętności efektywnego poszukiwania właściwych informacji;
- przygotowanie do aktywnego, wzajemnego uczestnictwa w kulturze.
TYDZIEŃ DLA NIEPODLEGŁEJ
W dniach 14 – 18 maja 2018 r. SP 88 będzie realizowała projekt „Tydzień dla Niepodległej”. Uświetni go wystawa „Dla Niepodległej” – projekt realizowany przez PERN S.A., Bank Pocztowy SA, Narodowe Archiwum Cyfrowe i Archiwum Akt Nowych, koordynowanych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego „Niepodległa” na lata 2017–2021.
Trzydzieści plansz ukazuje najważniejsze momenty
w dziejach naszej historii, które doprowadziły Polskę do niepodległości. Dodatkowo zaprezentujemy w gablotach „Teczkę Sztubaka” – zbiór przedmiotów i dokumentów, dzięki którym zwiedzający wystawę będą mogli przenieść się w czasie, w klimat 1918 roku.
Wystawa, która zostanie oficjalnie otwarta w poniedziałek 14 maja o godz. 10.00, będzie wykorzystywana podczas lekcji historii oraz udostępniona społeczności lokalnej w dniach: 15, 16 i 17 maja w godzinach od 10.00 do 17.00. Również w tych dniach, w godzinach 10.00 – 12.00, przeprowadzona zostanie mini gra miejska na podstawie zdjęć widniejących na banerze zawieszonym na ogrodzeniu szkoły.
PROGRAM EUROPEJSKIEGO TYGODNIA ŚWIADOMOŚCI DYSLEKSJI
MOTYWACJA W DYSLEKSJI – NASZE MOCNE STRONY
W dniach 08.10.2018 r. – 12.10.2018 r. w naszej szkole odbędzie się Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji. W ramach tego wydarzenia uczniowie i rodzice będą mieli możliwość uczestniczyć w różnorodnych akcjach i formach zajęć.
Co się będzie działo?
- Akcja czytelnicza „Moja ulubiona książka”- przez cały tydzień pod zegarem będzie umieszczona skrzynka, do której uczniowie mogą wrzucać karteczki z ulubionymi tytułami książek.
- Konkurs ortograficzny „Mistrz klasowy”- odbędzie się w klasach trzecich.
- Konkurs czytelniczo – plastyczny – ilustracja do wybranego utworu J.Tuwima- klasy pierwsze.
- Tworzenie rymowanek ortograficznych – klasy drugie.
- „Ortografia na ścianach” – klasy drugie i trzecie.
- Słowniki ortograficzne wykonane przez dzieci – klasy piąte.
- Konkurs „Czytanie ze zrozumieniem”- klasy trzecie.
- 10.2018 r. w godzinach 16:30 – 17:30 odbędą się na terenie szkoły konsultacje dla rodziców – w ramach Otwartych Gabinetów Specjalistów.
Dowiedzą się Państwo:
– jak rozpoznać pierwsze niepokojące sygnały, które mogą świadczyć o potrzebie usprawnienia pewnych funkcji psychomotorycznych;
– kiedy udać się na pogłębioną diagnozę;
– jak skutecznie wspierać rozwój dziecka w domu – prezentacja gier i zabaw dydaktycznych z zakresu terapii logopedycznej i pedagogicznej.
Czekamy na Państwa na korytarzu, na parterze.
Serdecznie zapraszamy
Zespół specjalistów pomocy
psychologiczno – pedagogicznej SP 88
PROJEKT „OSOBNO RÓŻNI, RAZEM WYJĄTKOWI”
Obecnie coraz częściej, w ramach edukacji szkolnej i szeroko pojętej oświaty, poruszana jest kwestia edukacji wielokulturowej.
Edukacja wielokulturowa zwraca szczególną uwagę na to, że wszyscy ludzie są kulturowo, społecznie, językowo umiejscowieni, głównie poprzez wpływ kultury, w jakiej się urodzili. Współczesny uczeń, który coraz częściej spotyka się z wielokulturowością, musi zatem od początku swojej edukacji znać pojęcie tolerancji, wiedzieć, że każdy jest tak samo ważny, że nie ma lepszych lub gorszych ludzi. W duchu takiej idei powstał projekt „Osobno różni, razem wyjątkowi”.
Projekt został stworzony w odpowiedzi na realne potrzeby placówki, która jest szkołą wielokulturową – oprócz Polaków uczęszcza do niej ok. 20% uczniów pochodzenia: wietnamskiego, ukraińskiego, białoruskiego. Są też dzieci z: Chin, Malezji i Turcji. Mimo, że dzieci cudzoziemskie stanowią sporą grupę szkolnej społeczności, polscy uczniowie mieli niewielką wiedzę na temat krajów pochodzenia swoich cudzoziemskich kolegów.
Działania związane z realizacją programu zostały zaplanowane w taki sposób, aby wszyscy uczniowie szkoły mogli zobaczyć piękno i bogactwo krajów, z których pochodzą ich rówieśnicy, poznać tradycje i kulturę swoich kolegów
i koleżanek, jak również poszukać tego, co może łączyć i tym samym tworzyć nową, zupełnie innowacyjną jakość.
Adresatami projektu byli uczniowie obydwu etapów edukacji, ich rodzice
i społeczność lokalna.
Cel ogólny projektu:
- pobudzenie ciekawości oraz zwiększenie wiedzy uczniów w zakresie różnorodności kulturowej szkoły.
Cele szczegółowe:
- asymilowanie mniejszości kulturowych z uczniami polskimi;
- wychowanie w duchu tolerancji i wzajemnego szacunku;
- dostrzeganie, rozróżnianie i rozumienie odmienności kulturowych oraz własnej godności i wartości w kontaktach z innymi;
- wzmacnianie wzajemnych stosunków między uczniami polskimi
a cudzoziemskimi; - poznanie innej kultury;
- integracja ze środowiskiem rówieśniczym;
- przeciwdziałanie i sprzeciw wobec takich zjawisk społecznych jak: rasizm, przesąd, dyskryminacja.
W ramach projektu zrealizowane zostały następujące działania:
- cykliczne wycieczki uczniów do Warszawskiego Centrum Wielokulturowego;
- przygotowanie przez uczniów klas 4-7 prezentacji multimedialnych dotyczących: położenia geograficznego krajów, z których pochodzą uczniowie cudzoziemscy, ludności, religii, kultury, świąt i symboli narodowych, zabytków, edukacji, podstawowych zwrotów grzecznościowych w danym języku;
- przygotowanie przez uczniów i ich rodziców nazw sal lekcyjnych w różnych językach;
- pokaz mody w strojach narodowych uczniów cudzoziemskich;
- nauka piosenki w języku wietnamskim uczniów klasy „0” i edukacji wczesnoszkolnej;
- recytacja wierszy w różnych językach i pokaz tańca na Pikniku Naukowo-Sportowym;
- przygotowanie kącików kulinarnych przez społeczność wietnamską, białoruską, ukraińską i polską z tradycyjnymi, regionalnymi potrawami;
- wystawa pamiątek związanych z tradycją, religią i kulturą dzieci z rodzin cudzoziemskich;
- nauka jedzenia pałeczkami i sztuka parzenia herbaty;
- konkurs wiedzy na temat znajomości wybranych kultur.
Ewaluacja
Ewaluacja projektu dokonana została w oparciu o obserwacje pracy
i zaangażowania uczniów, analizę odpowiedzi na pytania konkursowe oraz rozmowy z uczniami i ich rodzicami.
Efekty podjętych działań:
- większa integracja społeczności szkolnej i klasowej;
- wzrost zainteresowania uczniów kulturą i tradycją cudzoziemskich kolegów;
- nabycie przez uczniów umiejętności efektywnego poszukiwania właściwych informacji;
- przygotowanie do aktywnego, wzajemnego uczestnictwa w kulturze.
TYDZIEŃ DLA NIEPODLEGŁEJ
W dniach 14 – 18 maja 2018 r. SP 88 będzie realizowała projekt „Tydzień dla Niepodległej”. Uświetni go wystawa „Dla Niepodległej” – projekt realizowany przez PERN S.A., Bank Pocztowy SA, Narodowe Archiwum Cyfrowe i Archiwum Akt Nowych, koordynowanych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego „Niepodległa” na lata 2017–2021.
Trzydzieści plansz ukazuje najważniejsze momenty
w dziejach naszej historii, które doprowadziły Polskę do niepodległości. Dodatkowo zaprezentujemy w gablotach „Teczkę Sztubaka” – zbiór przedmiotów i dokumentów, dzięki którym zwiedzający wystawę będą mogli przenieść się w czasie, w klimat 1918 roku.
Wystawa, która zostanie oficjalnie otwarta w poniedziałek 14 maja o godz. 10.00, będzie wykorzystywana podczas lekcji historii oraz udostępniona społeczności lokalnej w dniach: 15, 16 i 17 maja w godzinach od 10.00 do 17.00. Również w tych dniach, w godzinach 10.00 – 12.00, przeprowadzona zostanie mini gra miejska na podstawie zdjęć widniejących na banerze zawieszonym na ogrodzeniu szkoły.